Blog
06 września 2023

5 sposobów na zwiększanie zaangażowania uczestników programów lojalnościowych

Możliwość zdobywania nagród i punktów lojalnościowych jest jednym z najważniejszych aspektów robienia zakupów. To pokazuje siłę programów lojalnościowych, które niezmiennie są doskonałym sposobem na zachęcanie klientów do powrotu i dokonywania ponownych zakupów w celu zdobycia dodatkowych gratyfikacji. Lojalni klienci to dzisiaj podstawa każdego udanego biznesu. Jak jeszcze bardziej zwiększać ich zaangażowanie?

Spis treści

  • Lojalny klient, to wracający klient
  • Piątka angażujących programów lojalnościowych
  • 1. Działania na różnych frontach
  • 2. Czas i cele
  • 3. Grywalizacja
  • 4. Wiedza i edukacja
  • 5. Monitoring i komunikacja

Możliwość zdobywania nagród i punktów lojalnościowych jest jednym z najważniejszych aspektów robienia zakupów. To pokazuje siłę programów lojalnościowych, które niezmiennie są doskonałym sposobem na zachęcanie klientów do powrotu i dokonywania ponownych zakupów w celu zdobycia dodatkowych gratyfikacji. Lojalni klienci to dzisiaj podstawa każdego udanego biznesu. Jak jeszcze bardziej zwiększać ich zaangażowanie?

Lojalny klient, to wracający klient

Trudno jest pozyskać lojalność klientów, lecz jeszcze trudniej jest ją utrzymać. Można to jednak z sukcesem osiągnąć, stosując odpowiednią strategię, podejmując działania dopasowane do potrzeb konkretnej grupy docelowej oraz wykorzystując aktualną analizę informacji przekazywanych przez uczestników programu.

Obecnie większość konsumentów ogląda złotówkę dwa razy, zanim ją wyda. Jednak lojalni klienci związani z marką, mają do niej zaufanie, chcą do niej wracać i u niej kupować. To oni dzisiaj dają firmom stabilność rynkową oraz szansę na stały dochód.

 

Program lojalnościowy gwarantuje korzyści zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Stały, zaangażowany klient zyskuje nagrody, preferencyjne warunki zakupu, oszczędności czy zniżki za udział w programie. Przywiązuje się do marki i widzi realne korzyści tego konkretnego wyboru brandowego. Z kolei przykucie uwagi i zbudowanie silnej relacji z klientem to cel, który chce osiągnąć każda współczesna firma. Istnieją jednak sposoby, aby relacja konsument-marka była jeszcze silniejsza.

Piątka angażujących programów lojalnościowych

Sukces wymaga gruntownego poznania potrzeb uczestników programów lojalnościowych. Znalezienie odpowiedzi na takie pytania, jak np.: jaka jest charakterystyka ich pracy, czy są to mężczyźni czy kobiety, czy pracują w dużych czy małych firmach, czy też co może być przedmiotem ich zainteresowania to klucz do osiągnięcia wszystkich celów działań lojalnościowych.  Jednak to nie wszystko…

1. Działania na różnych frontach

W swoich działaniach mających na celu zwiększenie lojalności klientów wiele firm najczęściej skupia się wyłącznie na jednej, wybranej grupie swoich odbiorców, czy to na konsumentach, czy też na kontrahentach. Jednak najlepsze efekty osiąga się, działając na kilku frontach jednocześnie, nie zapominając tutaj o trzeciej ważnej grupie - własnych siłach sprzedaży. Synergia motywacji w tych trzech obszarach to ogromna szansa na końcowy sukces.     

2. Czas i cele

Uczestnikom programu lojalnościowego, mówiąc kolokwialnie, musi się chcieć. Dlatego też już na etapie projektowania całej akcji, należy uwzględnić ich możliwości i sprawdzić, czy założone cele są dostosowane do ich potencjału oraz oczekiwań. Jeżeli nagrody nie będą możliwe do zdobycia w stosunkowo krótkim czasie, to zamiast motywować uczestnictwo w programie przyniesie im zniechęcenie.

3. Grywalizacja

Człowiek ma w swej naturze naturalną skłonność do rywalizacji, co można skutecznie wykorzystać w zadaniach konkursowych. Warto więc postawić na atrakcyjne elementy grywalizacji, stosując na przykład różne poziomy, odznaki, rankingi czy paski postępu. Należy pamiętać, że samo pokazanie pozycji uczestnika na tle całej grupy już działa mobilizująco na jego dalsze działania.

4. Wiedza i edukacja

Przygotowując programy lojalnościowe często zapominamy, że można nagradzać za coś innego niż tylko transakcje zakupowe. Warto postawić również na edukację na przykład swoich kontrahentów i przeznaczyć część nagród na realizację zadań e-learningowych. Taka wiedza może zostać przez nich wykorzystana w późniejszych w kontaktach z dalszym ogniwem sprzedaży, czyli klientem indywidualnym. 

5. Monitoring i komunikacja

Kluczowa we wszystkich działaniach z klientami jest właściwa komunikacja z nimi oparta na dialogu oraz zrozumieniu. Precyzyjne informowanie o wprowadzanych zmianach, szybka i ciągła aktualizacja wyników, bezzwłoczne naliczanie punktów itd. – to wszystko jest podstawą budowania zaufania uczestników danej akcji lojalnościowej. Najważniejsze, aby uczestnicy mieli poczucie, że organizator panuje nad wszystkim, a także zawsze dąży do wyjaśnienia oraz rozwiązania niejasnych sytuacji.

Źródła:

https://www.itagroup.com/insights/customer-engagement/loyalty-vs-engagement-which-program-better-connects-customers-to-your-brand

https://customerthink.com/how-to-increase-customer-engagement-with-loyalty-programs/