Blog
26 sierpnia 2024

6 kluczowych zalet i wad punktowych programów lojalnościowych

Punktowy program lojalnościowy to klasyczny „win-win”. Z jednej strony jest klient, który zbiera punkty i wymienia je na wartościowe nagrody, dodatkowo do tego zachęcany różnego rodzaju promocjami i łączeniem zakupów. Z drugiej strony jest marka, która poprzez program lojalnościowy jeszcze mocniej związuje się emocjonalnie ze stałymi klientami, realnie zwiększając swoje szanse na zwielokrotnienie wartości średniego koszyka zakupowego. Niestety, program lojalnościowy może mieć również swoje wady, które można jednak łatwo wyeliminować. Oto 6 kluczowych atutów i 6 najczęstszych mankamentów tego popularnego narzędzia marketingowego…

Spis treści

  • 6 zalet punktowych programów lojalnościowych
  • 6 wad punktowych programów lojalnościowych

6 zalet punktowych programów lojalnościowych

  • Zyskujesz stały przychód dzięki systematycznemu korzystaniu z usług przez lojalnych klientów. Aktywizacja sprzedaży i poprawa Twoich wyników finansowych to jedna z kluczowych zalet programu lojalnościowego. Oferowanie wymiernych korzyści w zamian za lojalność klientów przekłada się na wyższe dochody Twojego biznesu. Możesz również zwiększyć średnią wartość zamówienia klientów poprzez oferowanie premii za osiągnięcie określonych progów zakupowych lub za zakup konkretnych produktów. W rezultacie generujesz jeszcze większe przychody.
  • Możesz obniżyć koszty związane z reklamą. Raz przekonanego do skorzystania z programu klienta, nie musisz już przekonywać ponownie. Warunek jest jeden - regularne urozmaicanie oferty programu!
  • Budujesz pozytywny wizerunek swojej marki i zaufanie u klientów. Popularyzacja systemów lojalnościowych prowadzi w naturalny sposób do poprawy rozpoznawalności Twojej marki. Budowanie długofalowych relacji z klientami przekłada się na coraz większe zaufanie z ich strony, a w efekcie na uruchomienie mechanizmu marketingu szeptanego. Zadowoleni odbiorcy będą polecać produkty / usługi znajomym, napędzając tym samym popularność Twojej marki.
  • Stajesz się konkurencyjny. Z uwagi na coraz wyższe dochody, przez co możesz lepiej dostosowywać nagrody do oczekiwań odbiorców, Twój program oparty na punktach zapewnia dużą przewagę konkurencyjną. Co więcej, taki program mogą być skierowany zarówno do klientów, jak i Twoich pracowników. W obliczu dużej konkurencji w branży e-commerce program lojalnościowy to istotny element wyróżniający Twój sklep online. Pamiętaj, że konsumenci bardzo często wybierają te marki, które oferują dodatkowe korzyści w postaci właśnie programu lojalnościowego!
  • Masz możliwość lepszego zrozumienia preferencji klientów. Program lojalnościowy umożliwia Twojej firmie zbieranie cennych danych o zachowaniach i preferencjach klientów (m.in. częstotliwość zakupów, preferowane produkty czy kategorie produktów itd.). Dzięki temu możesz lepiej dostosować swoją ofertę do potrzeb odbiorców i tym samym zwiększyć skuteczność działań marketingowych.
  • Poprawiasz retencję klientów. Za pomocą programu lojalnościowego możesz obniżyć liczbę konsumentów, którzy rezygnują z korzystania z usług Twojej marki na rzecz konkurencji. Stałe nagradzanie lojalnych klientów sprawi, że staną się oni bardziej związani z Twoją ofertą, a tym samym mniej skłonni do jej zmiany.


    Kompleksowa obsługa programów lojalnościowych
    Dołącz do zadowolonych klientów


6 wad punktowych programów lojalnościowych

  • Opracowanie i wdrożenie programu. Znalezienie dostawców nagród, stworzenie systemu opartego na punktach i wszystkie inne działania związane z uruchomieniem programu mogą być trudne dla wielu przedsiębiorców. Na szczęście, istnieje na to proste rozwiązanie. Współpraca dostawcą rozwiązań w zakresie kompleksowej organizacji programów lojalnościowych, jak Motivation Direct, pozwoli Ci zlecić cały proces tworzenia akcji promocyjnej, a bazując na doświadczeniu swojego dostawcy, możesz mieć pewność, że zyskasz skuteczny program w pełni dostosowany do Twoich potrzeb.
  • Zarządzanie programem. Czas i zasoby, jakie trzeba przeznaczyć na bieżące i systematyczne administrowanie programem, mogą być dla niektórych przedsiębiorców zniechęcające. Niektóre marki będą również niechętne do wdrożenia programu opartego na punktach, jeżeli będą musiały zarządzać nim samodzielnie. Jednak dzięki nowoczesnej platformie lojalnościowej, jaką zapewnia np. Motivation Direct, będziesz mógł szybko i łatwo zarządzać oraz aktualizować swój program lojalnościowy.
  • Punkty wyjścia. Wykorzystując program punktowy, będziesz musiał zmieścić w bilansie wszelkie zaległe punkty, które mogą mieć Twoi uczestnicy. Istnieje jednak łatwe rozwiązanie, aby zniwelować ten problem. Wdrażając natychmiastowe gry wygrywające do programu, możesz pozwolić klientom wydanie części swoich punktów w celu możliwości wygrania nagrody o wyższej wartości. W ten sposób nie tylko rozwiążesz problem, ale również dostarczysz uczestnikom ekscytującej rozrywki, która dodatkowo zwiększy ich zaangażowanie.
  • Brak transparentności punktowej. W wielu programach punktowych (np. na stacjach paliwowych czy w hipermarketach) ich uczestnicy często nie wiedzą, ile punktów posiadają w danym momencie i czy mogą je zamienić na jakieś nagrody. Zazwyczaj powoduje to u nich zniechęcenie, a nawet rezygnację z noszenia karty punktowej, czyli tak naprawdę bierne uczestnictwo w programie. Dobrym rozwiązaniem takiej sytuacji jest dedykowana, intuicyjna i transparentna aplikacja programowa na telefon.
  • Niedostosowanie oferty programu do oczekiwań odbiorców. Budowanie programów lojalnościowych, w których jedyną korzyścią są konkretne nagrody, z czasem powoduje u uczestników zniechęcenie. Oczekują oni czegoś więcej niż tylko nagród rzeczowych. Spodziewają się raczej, że osoba będąca uczestnikiem programu będzie traktowana inaczej (lepiej) niż pozostali klienci. Chcieliby posiadać dodatkowe przywileje i to niekoniecznie finansowe.
  • Niska wartość punktów w programie oraz powiązane z tym przeszacowanie wartości nagród. Co więcej, uczestnicy coraz częściej dostrzegają, że osiąganie korzyści w programach wymaga od nich zbyt dużej systematyczności.