Blog
20 maja 2024

7 etapów tworzenia wartościowego programu lojalnościowego – bez teorii

Tworzenie i prowadzenie programu lojalnościowego, który naprawdę działa, wymaga ciągłego balansowania pomiędzy własnym zyskiem a satysfakcją osiąganą przez klientów. W jaki sposób balans ten można osiągnąć? Poznaj praktyczny przewodnik po 7 kolejnych etapach projektowania i obsługi programu lojalnościowego, dzięki którym zapewnisz realne korzyści swojej firmie oraz jej klientom.

Spis treści

  • 1. Po co i dlaczego? Trzy wymiary celu realizowanego przez Twój program lojalnościowy
  • 2. Jak ważne jest zaangażowanie? Zadbaj o marketing i strategię wzrostu
  • 3. Dla kogo? Zdefiniuj grupy docelowej Twojego programu lojalnościowego
  • 4. Przemyślana struktura programu to klucz do Twojego sukcesu
  • 5. Pozytywne doświadczenia użytkownika programu lojalnościowego. Dbaj o nie od momentu rejestracji
  • 6. Podstawowe wymagania technologiczne. CRM i automatyzacja marketingu
  • 7. Strategia komunikacji w programie lojalnościowym. Bez niej trudno o prawdziwe zaangażowanie

1. Po co i dlaczego? Trzy wymiary celu realizowanego przez Twój program lojalnościowy

Pierwszym, podstawowym krokiem, jaki musisz wykonać na drodze do stworzenia prawdziwie skutecznego programu lojalnościowego, jest określenie, dlaczego tego programu w ogóle potrzebujesz . W zdefiniowaniu wyznaczonego sobie celu pomoże Ci:

  • stworzenie wizji programu, która będzie wyznaczać kierunek dla jego przyszłego rozwoju;
  • określenie celów SMART, takich jak zwiększenie częstotliwości zakupów lub budowanie bezpośrednich relacji z Twoimi klientami;
  • uzyskanie akceptacji zarządu i odpowiedź na pytanie, w czym ten nowy program lojalnościowy pomoże Twojej firmie.

Jeśli faktycznie potrzebujesz nowego programu lojalnościowego, każde z powyższych zadań powinno przynieść tego potwierdzenie. Jeśli nie, być może gdzieś popełniłeś jakiś błąd.

2. Jak ważne jest zaangażowanie? Zadbaj o marketing i strategię wzrostu

W drugim kroku powinieneś uświadomić sobie i wszystkim pracującym nad Twoim programem lojalnościowym ludziom, iż bez pełnego zaangażowania firmy odniesienie pełnego sukcesu będzie niemożliwe. A przez pełny sukces należy tu rozumieć osiągnięcie efektu w postaci faktycznego rozwoju biznesu wraz ze wzmocnieniem relacji z Twoimi klientami.

3. Dla kogo? Zdefiniuj grupy docelowej Twojego programu lojalnościowego

Zrozumienie, kim naprawdę są Twoi klienci, stanowi podstawę skuteczności każdego biznesu. W przypadki programu lojalnościowego jest to szczególnie istotne, dlatego już na początku prac nad nim musisz określić, do jakiej grupy odbiorców Twój program ma być skierowany. Pamiętaj, że aby program lojalnościowy przyniósł oczekiwane efekty, musisz zaangażować w niego nie tylko swój zespół, ale przede wszystkim klientów.

4. Przemyślana struktura programu to klucz do Twojego sukcesu

Poszczególne rodzaje programów lojalnościowych działają różnie w zależności od branży i obsługiwanych klientów. Ważne jest, aby Twój program oferował równowagę pomiędzy korzyściami transakcyjnymi, interakcjami, a ekskluzywnymi przywilejami. Aby to osiągnąć, musisz zwrócić baczną uwagę na składniki ten program tworzące. Być może nie jest to łatwe, ale z pewnością jest bardzo ważne.

5. Pozytywne doświadczenia użytkownika programu lojalnościowego. Dbaj o nie od momentu rejestracji

Mapowanie zaangażowania wszystkich uczestników programu lojalnościowego, na każdym z używanych przez nich kanałach, jest kluczowe dla osiągnięcia końcowego sukcesu. To właśnie doświadczenie użytkownika determinuje jego zaangażowanie, ale też pozwala wykryć słabe punkty prowadzonego programu. Obserwuj i wyciągaj wnioski z tego, jak reagują Twoi odbiorcy.

6. Podstawowe wymagania technologiczne. CRM i automatyzacja marketingu

Bez względu na typ i rodzaj Twojego programu lojalnościowego, technologia musi wspierać jego strukturę. Bardzo ważnym jest tu nawet proste pozyskiwanie, analiza i raportowanie danych. Zapewniając sobie to wszystko, zwiększasz swoją szansę na końcowy sukces programu.

7. Strategia komunikacji w programie lojalnościowym. Bez niej trudno o prawdziwe zaangażowanie

Każdy program lojalnościowy b2b wymaga odrębnej, szczegółowo opracowanej strategii komunikacji, obejmującej działania na 3 kolejnych etapach, czyli:

  • przed uruchomieniem programu;
  • w trakcie uruchamiania programu;
  • po wdrożeniu programu lojalnościowego.

Tworząc taką strategię komunikacji, nie zapominaj także o możliwości ciągłej wymiany informacji pomiędzy użytkownikami Twojego programu . Daj im możliwość dzielenia się między sobą opiniami, wrażeniami i ocenami.

 

Dzięki wymienionym tu etapom masz dużą szansę stworzyć program lojalnościowy, który nie tylko zapewni zaangażowanie tych już pozyskanych klientów, nie tylko przyciągnie nowych, ale także zapewni Twojej firmie długoterminowy wzrost i rentowność. Wiedząc, jak taki program lojalnościowy przygotować i mając w tej kwestii odpowiednie doświadczenie, osiągnąć możesz naprawdę wiele!