Jak wykorzystać techniki gamifikacji do tworzenia bardziej angażujących programów motywacyjnych?
Nie ma żadnych wątpliwości - grywalizacja to potężne narzędzie do zwiększania motywacji. Dodając elementy gier do standardowej dynamiki programów motywacyjnych, firmy odkryły, że pracownicy chętniej zostają w firmie, również w przypadku pracy zdalnej. Dziś klika słów o tym, jak możesz wykorzystać grywalizację na korzyść swoich pracowników.
Spis treści
- Postępująca gamifikacja świata
- Najlepsze praktyki w zakresie grywalizacji w programach motywacyjnych
- Zdefiniuj i zmierz swoje cele biznesowe
- Przekazuj szybką informację zwrotną
- Słuchaj i inwestuj w ludzi
- Dlaczego grywalizacja jest skuteczna?
- Zagrożenia
Postępująca gamifikacja świata
Według raportu Gamification Global Market Report 2023 przygotowanego przez The Business Research Company, w ciągu ostatniego roku wartość światowego rynku gamifikacji wzrosła z 14,87 miliardów USD do 18,63 miliarda USD. Według przewidywań MarketsandMarkets do 2025 r. roczna stopa wzrostu (CAGR) wielkości rynku wyniesie 27,4% i wzrośnie do 30,7 miliarda USD. Przyczyną tak dużych i szybkich wzrostów jest pozytywny wpływ grywalizacji na zaangażowanie pracowników i zwrot z inwestycji (ROI).
Według TalentLMS blisko 90% pracowników uważa, że grywalizacja zwiększa ich produktywność w miejscu pracy.
Grywalizacja to popularne podejście do zwiększania pozytywnego doświadczenia nie tylko wśród klientów, a również u pracowników. Wewnętrzna gamifikacja może promować lojalność, efektywność oraz zaangażowanie wśród zatrudnionych. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm zatrudniających pracowników zdalnych, którym zależy na zapewnieniu pracownikom jak najlepszego doświadczenia. Wdrażając grę w przestrzeń organizacji, sprawiamy, że organizacja wygląda postępowo i współgra z dzisiejszą bazą pracowników.
Najlepsze praktyki w zakresie grywalizacji w programach motywacyjnych
Ideą grywalizacji jest zastosowanie elementów rywalizacji w zadaniach pracowników, a także zapewnienie im za aktywne uczestnictwo w programie publicznego uznania oraz nagród materialnych (np. karta podarunkowa, produkt konsumencki) lub niematerialnych (np. dodatkowy dzień wolny, darowizna na cele charytatywne czy opłacony wyjazd wakacyjny). Celem gratyfikacji jest przede wszystkim zwiększenie motywacji pracowników do realizacji zarówno celów osobistych, jak i biznesowych organizacji.
Zdefiniuj i zmierz swoje cele biznesowe
Jeżeli pracownicy nie wiedzą, nad czym pracują i w jaki sposób mogą osiągnąć dany cel, nawet grywalizacja tu nie pomoże. Gamifikacja powinna zawsze zaczynać się od celów biznesowych i sposobu ich pomiaru, a następnie od poznania i zrozumienia grupy pracowników, z którymi współpracujesz i zdefiniowania tego, do czego chcesz ich motywować.
Niezwykle ważna jest ciągła analiza zarówno pod kątem mierzenia postępów w realizacji celów, jak i dostarczania informacji umożliwiających dalszy rozwój programu motywacyjnego opartego na grywalizacji, który musi stale ewoluować.
Przekazuj szybką informację zwrotną
Natychmiastowa informacja zwrotna przyczynia się do finalnego sukcesu programu motywacyjnego. Częsty feedback na temat celu poprzez karty wyników lub wzorców pozwolą pracownikom odpowiednio dostosować swoje wyniki.
Każda drużyna sportowa, a także każda gra wideo wykorzystuje natychmiastową informację zwrotną, aby pomóc graczom poprawić swoje wyniki. Firmy stosujące techniki grywalizacji powinny w podobny sposób wykorzystywać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym, aby pomóc pracownikom w osiągnięciu sukcesu zarówno indywidualnego, jak i zespołowego.
Słuchaj i inwestuj w ludzi
Grywalizacja przyniesie oczekiwane efekty tylko wtedy, gdy pracownikom naprawdę będzie zależeć na tym, co robią i w jakim celu to robią. Z gamifikacją wiąże się cały system wartości, w którym musi znaleźć się również aspekt społeczny powiązany z rozwojem i uznaniem uczestników przez pracodawcę oraz współpracowników. Gra i cele z nią związane muszą mieć znaczenie. W przeciwnym razie użytkownik programu poczuje się wyłącznie jak pionek na szachownicy.
Podobnie jak w przypadku wszystkich aspektów kultury organizacyjnej firmy, zaangażowanie nie jest czynnikiem uniwersalnym, stąd też grywalizacja również nie ma takiego statusu. Zanim więc wdrożysz gamifikację w programie motywacyjnym, porozmawiaj ze swoimi pracownikami o tym, co ich motywuje i jakich nagród oczekują.
Dlaczego grywalizacja jest skuteczna?
Grywalizacja sprawdza się w szkoleniu i angażowaniu pracowników z jednego prostego powodu - granie w gry to jeden z najnaturalniejszych sposobów uczenia się. Nie ulega żadnej wątpliwości, że szkolenie jest ważne, jednak dzięki grywalizacji staje się ono jednocześnie zabawne i interesujące.
Przedsiębiorcy zatrudniającemu pracowników zdalnych grywalizacja jest w stanie zapewnić większe zaangażowanie zatrudnionych poprzez zabawę. Dodawanie elementów gier do codziennych czynności wykonywanych w miejscu pracy może wpłynąć na wzrost wydajności, szczególnie w przypadku uwzględnienia natychmiastowej informacji zwrotnej, a także wykorzystania publicznego uznania oraz nagród jako dalszych zachęt dla pracowników.
Zagrożenia
Grywalizacja staje się skutecznym narzędziem motywacyjnym, jeżeli jest dobrze przeprowadzona. Jednak może ona również przynieść odwrotny skutek, jeśli zostanie zastosowana w niewłaściwy sposób. Najważniejsze jest to, aby stworzyć zdrowe zasady rywalizacji, które nie doprowadzą do utraty motywacji u pracowników. Należy pamiętać, że ludzie uczą się w różnym tempie, a rywalizacja może dodatkowo zmotywować tych pracowników, którzy nie robią tak szybkich postępów, jakby oczekiwali zarówno oni sami, jak i przełożeni.