Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu programów lojalnościowych dla start-up’ów?
Program lojalnościowy to dla jednych firm standardowe narzędzie pozwalające im liczyć się na konkurencyjnym rynku. Z kolei dla drugich, zwłaszcza tych z nadwyżką budżetową i ugruntowaną pozycją rynkową, to raczej przydatny dodatek. Ilość właściwie zaprojektowanych i wdrożonych programów lojalnościowych systematycznie rośnie. Jednak dobry program lojalnościowy trzeba umieć zbudować. Przeczytaj, jak to zrobić, szczególnie gdy dopiero zaczynasz ze swoim startupem i chcesz stworzyć swój pierwszy program lojalnościowy.
Spis treści
- Realia rynku, w którym chcesz zacząć sprzedawać
- Na co zwrócić uwagę podczas projektowania programu lojalnościowego?
- Rodzaj nagród w programie jest ważny
- Gotowe narzędzia w skutecznym tworzeniu programu
- Pamiętaj!
Realia rynku, w którym chcesz zacząć sprzedawać
Każdego dnia na rynku pojawia się co najmniej jedna nowa marka, stąd też walka o lojalnego klienta staje się coraz bardziej zażarta i nieodzowna. Oferowanie doskonałej obsługi to już za mało. Tylko wtedy, gdy zaoferujesz swoim klientom coś ekstra, w zamian otrzymasz ich lojalność.
Według HubSpot pozyskanie dzisiaj nowego klienta jest od pięciu do 25 razy droższe niż utrzymanie dotychczasowego odbiorcy. Ponadto lojalni klienci wydają o 67 proc. więcej niż nowi.
Na obecnym rynku liczą się w głównej mierze elastyczność, szybkość działania, nieograniczony dostęp, łatwość korzystania, a także bardzo dobra jakość produktu oraz atrakcyjna cena. Wszystkie te określenia doskonale opisują również programy lojalnościowe i mechanizm ich budowania.
Dzisiaj nie ma potrzeby dążenia za wszelką cenę do perfekcji, lecz raczej do zachowania elastyczności i dostarczania rozwiązań podążających za aktualnymi zmianami, nastawienia na ciągłe doskonalenie, badanie zmiennych potrzeb klientów oraz testowanie różnych rozwiązań.
Nie ma co ukrywać, że rok 2023 był okresem szukania zarówno przez przedsiębiorców, jak i kupujących oszczędności, i ta tendencja może utrzymać się w najbliższych latach. Dlatego wdrażany program musi również zmieścić się w danym budżecie i przy tym przynieść zyski.
Badania University of Chicago Booth School of Business dowodzą, że konsumenci uczestniczący w programie lojalnościowym kupują u konkretnej marki o 20 proc. częściej niż ci, którzy nie są członkami takiego programu.
Na co zwrócić uwagę podczas projektowania programu lojalnościowego?
Zanim przystąpisz do projektowania programu lojalnościowego, musisz zastanowić się nad swoimi celami, potrzebami oraz motywacjami do działania – czyli co chcesz osiągnąć poprzez program lojalnościowy – zyskać nowych klientów, zwiększyć częstotliwość zakupów czy może powiększyć koszyk zakupowy?
Kolejny krok, to odpowiedź na pytanie:
- Który mechanizm zapewni Ci najskuteczniejszą realizację Twoich celów (czy ma to być np. konkurs, czy może sprzedaż premiowa)?
Zaprojektowanie programu lojalnościowego to jedno, jednak nawet najlepiej przygotowany i wdrożony program stanie się co najwyżej ciekawym projektem, jeżeli nie zapewnisz mu wystarczającej liczby uczestników. Możesz to osiągnąć, wykorzystując w tym celu m.in.:
- pakiety startowe,
- dobre targetowanie i odpowiednia personalizacja,
- promocja programu,
- odpowiedni UX,
- proste i jasne zasady uczestnictwa w programie.
Rodzaj nagród w programie jest ważny
Pamiętaj! Według wszelkich badań ponad 80 proc. konsumentów wskazuje, że to nagrody pieniężne są dla nich kluczową motywacją do udziału w programie lojalnościowym, konkursie, loterii czy promocji. Aż 94 proc. uczestników docenia je przede wszystkim za wolność wyboru i możliwość przeznaczenia pieniędzy na dowolny cel.
Według badania lojalności konsumentów przeprowadzonego przez CrowdTwist, 87 proc. klientów z pokolenia Z szuka wielokanałowych programów lojalnościowych. Klienci z tej grupy zakupowej znają wartość swojej obecności w mediach społecznościowych i oczekują z tego względu odpowiedniej rekompensaty za swój czas i uwagę.
Gotowe narzędzia w skutecznym tworzeniu programu
Aby w szybko zmieniającej się rzeczywistości rynkowej skutecznie prowadzić marketing lojalnościowy, warto skorzystać z gotowych narzędzi, które w łatwy sposób będziesz mógł swobodnie dopasować do swoich celów oraz rodzaju prowadzonej działalności – biorąc pod uwagę aktualne trendy, potrzeby czy zachowania konsumentów. Dzięki takim narzędziom zaoszczędzisz czas i budżet.
Pamiętaj!
Nie utrzymasz się na rynku, jeśli nie znajdziesz sposobu na zdobycie lojalności klientów i sprawienie, że będą wracać po więcej. Programy lojalnościowe są dla dzisiejszego biznesu nieuniknione, a przyszłość startupów zbudowanych wokół tej koncepcji wygląda naprawdę obiecująco.