Organizacja i obsługa loterii oraz konkursów – najważniejsze zasady
Loteria lub konkurs to częsty sposób na promowanie marki i jej produktów. Aby jednak przeprowadzona akcja promocyjna była skuteczna, a przede wszystkim legalna, należy stosować się do pewnych zasad. Sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę, aby odpowiednio je zorganizować.
Spis treści
- Podstawowe różnice w organizacji konkursu i loterii
- Organizacja loterii – wyzwanie dla organizatora
- Organizacja konkursu – łatwiejsza forma promocji
Podstawowe różnice w organizacji konkursu i loterii
Należy pamiętać, że konkurs i loteria w rozumieniu prawa to dwie odrębne aktywności. Różnice między nimi wynikają przede wszystkim z formy rozstrzygnięcia i wyłonienia zwycięzców. W konkursie czynnikiem wpływającym na zdobycie nagrody jest np. wykonanie określonego zadania według pewnych warunków, które podlega ocenie Komisji konkursu, natomiast w loterii osoba, która zostaje nagrodzona, wybierana jest losowo. Z tego powodu każdy, kto bierze w niej udział, ma takie same szanse na zwycięstwo. Losowość wynikająca z tej formy wpływa na konieczność zastosowania się do aktualnych przepisów ustawy o grach hazardowych.
Organizacja loterii – wyzwanie dla organizatora
Loteria jako gra losowa jest objęta przepisami zawartymi w ustawie o grach hazardowych. Z tego powodu, aby ją zorganizować, należy posiadać odpowiednie zezwolenie. Jak to wygląda krok po kroku?
Na początek powinieneś przygotować dokumentację loteryjną konieczną do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej w odpowiedniej Izbie Administracji Skarbowej.
W związku z tym musisz odpowiednio wcześniej przygotować jej koncepcję i regulamin oraz zdobyć gwarancję bankową potwierdzającą posiadanie środków finansowych, które wykorzystasz do przeprowadzenia loterii.. Przebieg loterii wymaga powołania przez organizatora Komisji Loterii, w której składzie powinna znaleźć się osoba z uprawnieniami do jej nadzoru. Po zakończeniu loterii, należy dokonać rozliczenia wydanych nagród oraz zawiadomić odpowiednie instytucje o jej zakończeniu. .
Organizacja konkursu – łatwiejsza forma promocji
Pod względem prawnym, najmniej wymagającą organizacyjnie formą jest konkurs. Do jego przeprowadzenia nie są wymagane zezwolenia czy osoby przeszkolone w zakresie przepisów o grach hazardowych. Jest on organizowany w formie tzw. przyrzeczenia publicznego. Najważniejszym elementem poprzedzającym jego przeprowadzenie, jest stworzenie regulaminu dokładnie określającego mechanikę konkursu oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Przyznanie zwycięzcom nagród wiąże się z zapłatą podatku od wygranej nagrody. Warto pamiętać, że wyłonienie zwycięzców nie może być losowe. W takim przypadku nasz konkurs w świetle prawa zmieni się w loterię, co spowoduje konieczność zmiany perspektywy pod przepisy ustawy o grach hazardowych, o których pisaliśmy wcześniej.
Obie aktywności maja na celu wsparcie sprzedaży, kreowanie wizerunku marki i realizowane są zazwyczaj w krótkim horyzoncie czasowym. W powodzeniu projektów dużą rolę odgrywa dobrze przemyślana i przygotowana komunikacja, zachęcająca do uczestnictwa. Wartość nagród ma również duże znaczenie w kontaktach z uczestnikami. Jeżeli nagrody są atrakcyjne, „nośne” marketingowo lub jest ich bardzo dużo, wówczas można liczyć na większe zainteresowanie.
Po wyłonieniu zwycięzców należy zadbać o właściwą i terminową dystrybucję nagród oraz rozliczenie podatkowe. To dodatkowa oferta wartości dla uczestników ze strony organizatora, w realizacji której wykazać się należy duża staranności. Będąc na końcu ścieżki doświadczeń klienta warto zadbać o te detale.
Dobrze przeprowadzona loteria i konkurs na pewno na długo zostaną zapamiętane przez laureatów, a marka oprócz dodatkowych przychodów zyska pozytywnie na wizerunku.