Katalog Nagród przez duże „K”!
Przy obecnych trendach w programach motywacyjnych jedno pozostaje niezmienne. Bez względu na to, czy idea opiera się na zaawansowanych mechanizmach grywalizacji czy klasycznym zbieraniu punktów, jej sukces zależy w dużej mierze od dobrego katalogu nagród.
Spis treści
- Katalog szeroki czy niszowy?
- Klient indywidualny a biznesowy
- Uniwersalnie, ale bez rabatów
Wynika to z behawioryzmu konsumentów. Nawet najciekawszy scenariusz programu lojalnościowego nie utrzyma użytkownika, jeśli nie otrzyma w zamian za swój udział atrakcyjnej gratyfikacji. Ale co to oznacza? Jak dobrać nagrody, aby zainteresować i odpowiednio motywować? Czy w związku z tym katalog powinien być obszerny? A może przeciwnie – atrakcyjność polega na niszowości?
Katalog szeroki czy niszowy?
Elementarnym pytaniem na jakie należy odpowiedzieć to jaki jest nasz klient? Im lepiej zostaną poznane jego potrzeby, tym precyzyjniej dobierzemy nagrody. Postawmy się na miejscu konsumenta – czy sami chcielibyśmy wziąć udział we własnym programie lojalnościowym?
W wielu aspektach biznesowych, marketingowych i sprzedażowych, dopasowanie korzyści do profilu odbiorcy jest kluczowe. Paradoksalnie, tworzenie katalogów dla „niszowych” zainteresowań, może być łatwiejsze. Przykładowo program lojalnościowy dla graczy komputerowych może oferować nowe gry, sprzęt elektroniczny itp.
Jednak trafianie w gusta jak najszerszej grupy odbiorców wymaga nagród z wielu kategorii – gadżety, książki, odzież, AGD, elektronika, a nawet multimedia czy gry. Każdy z nas ma odmienne upodobania i nie zawsze da się je wszystkie przewidzieć.
Klient indywidualny a biznesowy
Obie grupy klientów znacznie się różnią. W przypadku B2C motywacje mogą być bardzo swobodne, spontaniczne i emocjonalne. Decyzja o dołączeniu do programu może zależeć od ciekawego pomysłu na niego, ładnej oprawy graficznej, przywiązania do marki czy upatrzonej nagrody.
Z kolei B2B działa racjonalnie. Naturalnie ważna jest jakość benefitów, ale i ich wartość dodana. Nagrody powinny być nie tylko upominkiem, ale i wsparciem w codziennej pracy. Przykładowo – jeśli jesteśmy dostawcą produktów spożywczych dla Horeca, nagrodami mogą być wysokiej jakości sprzęt kuchenny, profesjonalna odzież, eksperckie szkolenia itp.
Uniwersalnie, ale bez rabatów
A co w sytuacji, kiedy nie mamy możliwości zbudowania zróżnicowanego, produktowego katalogu nagród?
Sporo firm decyduje się na udzielanie rabatów na swoje produkty. Nie wymaga to dużego nakładu własnych zasobów, są proste w obsłudze i błyskawicznie realizowane przez użytkowników. Niestety nie pozwalają budować odpowiedniego przywiązania do marki – klienci szybko zapominają o tym beneficie. Wywołuje też czasem przekonanie, że program istnieje po to, żeby dodatkowo kupować produkty tej samej marki.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są karty podarunkowe i przedpłacone do zewnętrznych usług i sklepów. Oczywiście warto zatroszczyć się o możliwie szeroki ich wybór, aby każdy klient, mógł znaleźć coś dla siebie – sklepy odzieżowe, księgarnie, elektronika itd. W ten sposób przenosi się na niego wybór nagrody, którą jest zainteresowany i która będzie dla niego satysfakcjonująca.