Powszechność czy unikatowość – jakie nagrody działają lepiej w programach lojalnościowych?
Najbardziej popularne programy lojalnościowe przyciągają do siebie użytkowników dzięki temu, że oferują dobór starannie przemyślanych nagród. Podstawowe pytanie, jakie pojawia się już na starcie każdego programu lojalnościowego brzmi: w jaki sposób wybrać najlepsze nagrody? Marki zazwyczaj decydują się na jedną z dwóch opcji:
Spis treści
- Jak wybrać najlepsze nagrody w programie lojalnościowym?
- Nie każda nagroda w programie lojalnościowym musi być unikatowa!
- Nagrody w programach lojalnościowych stosowane najczęściej
- Unikatowe nagrody w programach lojalnościowych
- Podsumowanie
- duży wybór nagród powszechnych i stosunkowo łatwo dostępnych
- ograniczony wybór nagród, które jednak mają większą wartość i są zdecydowanie bardziej unikatowe
Która z tych strategii daje bardziej wymierne korzyści? Podpowiadamy!
Jak wybrać najlepsze nagrody w programie lojalnościowym?
Pojęcie najlepszej nagrody w programie lojalnościowym trudno jednoznacznie zdefiniować. Dlaczego? Bo tak naprawdę wszystko zależy od branży, w której funkcjonuje dana firma. Podstawową zasadą nagradzania jest zaoferowanie użytkownikowi konkretnej wartości. Wybór nagród, które są zgodne ze zwyczajnymi nawykami zakupowymi klientów zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Prowadząc kawiarnię zdecydowanie lepszą nagrodą będzie darmowa kawa niż np. czapka czy rękawiczki. Na pierwszy rzut oka wydaje się więc, że w tym przypadku mamy do czynienia z wyborem nagród powszechnych. Każdy Klient chce jednak czuć się wyjątkowo. Dlatego warto rozważyć spersonalizowanie nagród oferowanych w ramach programu lojalnościowego. Prosty trik, który nadaje zwyczajnym nagrodom znamiona unikatowości.
Nie każda nagroda w programie lojalnościowym musi być unikatowa!
Im bardziej wartościowe nagrody, tym trudniej je zdobyć. Warto rozważyć możliwość aktywacji niektórych profitów bezpośrednio po dołączeniu do programu lojalnościowego. Nagroda, którą użytkownik otrzyma już na starcie, stanowi bardzo mocną motywację do aktywnego udziału w programie przez dłuższy okres czasu. Należy jednak pamiętać, że oferowane nagrody z jednej strony powinny być atrakcyjne dla klientów, z drugiej jednak w pełni opłacalne dla biznesu.
Nagrody w programach lojalnościowych stosowane najczęściej
Darmowe produkty – to jedna z najbardziej popularnych nagród w historii programów lojalnościowych. Doskonale sprawdza się w branżach gastronomicznych i kosmetycznych oraz we wszystkich biznesach, które oferują częste zakupy na niewielką skalę. Dedykowane aplikacje zazwyczaj zliczają punkty lojalnościowe przy dokonywaniu zakupów. Klienci zdobyte punkty mogą wymieniać na konkretne dania/produkty z oferty.
Zwrot środków – za każdą wydaną sumę uczestnicy programu lojalnościowego otrzymują zwrot gotówki do wykorzystania w trakcie kolejnych zakupów. To doskonały sposób na przyciągnięcie klientów, którzy widzą realny zysk przy dokonywaniu każdej transakcji.
Rabaty – dzięki nim można zmotywować klientów do jeszcze większej aktywności na rzecz marki. Jak to zrobić? Wystarczy ograniczyć rabaty ogólnodostępne a te najbardziej korzystne zaoferować wyłącznie członkom programu lojalnościowego.
Urodzinowe niespodzianki – kto z nas nie lubi prezentów w dniu urodzin? Warto to wykorzystać oferując drobny upominek lub specjalne kody rabatowe do wykorzystania w sklepie firmowym. Najważniejsze: klienci powinni dowiedzieć się o istnieniu tych nagród dopiero w dniu urodzin. Dzięki temu oferowany prezent będzie wyjątkowo doceniony.
Unikatowe nagrody w programach lojalnościowych
Tylko nieszablonowe podejście pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. To stwierdzenie doskonale pasuje również do nagród stosowanych w programach lojalnościowych. Oferowanie wyjątkowych nagród, niedostępnych nigdzie indziej, to strzał w dziesiątkę!
Ekskluzywne produkty – zwłaszcza takie, które są dostępne w limitowanych ilościach. Przedmioty dużej wartości dostępne dla najbardziej lojalnych członków programu motywacyjnego, sprawdzają się zawsze. Im mniej osób ma dostęp do danej nagrody i im trudniej ją zdobyć poza programem, tym większe zainteresowanie dana marką.
Nieszablonowe podejście – najlepsza i najbardziej unikatowa nagroda charakteryzuje się dwoma elementami: bardzo szybko trafia do odbiorcy i może być użyta w dowolnym celu. Właśnie takim rozwiązaniem w programach lojalnościowych są czeki BLIK. Nagrody pieniężne, które za ich pośrednictwem trafiają do użytkowników, mogą być wypłacane z ponad 20 000 bankomatów w kraju (bez konieczności posiadania konta czy karty w danym banku).
Niespotykane wrażenia – oferowanie możliwości wymiany punktów zdobytych w programie lojalnościowym na wyprawy dookoła świata lub sponsorowanie niecodziennych przygód/wrażeń to wyjątkowa zachęta do aktywności. Użytkownicy są bardzo mocno zmotywowani do wykonywania zadań, które przybliżą ich do zdobycia wymarzonej nagrody. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy główna nagroda wiąże się z podjęciem dużego wysiłku ze strony Klienta.
WOW Gift – jako system, który umożliwia szybkie i w pełni bezpieczne przekazywanie nagród. Firma decyduje jaką kwotę pieniężną przeznacza na nagrody dla konkretnej grupy odbiorców, jednak wybór prezentu pozostaje po stronie obdarowanego. Dzięki rozesłanym kodom każdy członek programu lojalnościowego otrzymuje własną listę z dostępnymi produktami (zgodnie z limitem kwotowym określonym w indywidualnym kodzie). To doskonały sposób na pełną personalizację nagród.
Dostęp do nowości – umożliwianie lojalnym klientom dostępu do wypróbowania nowych produktów, które dopiero pojawiły się w ofercie to niesamowita korzyść. Świadomość wyjątkowego traktowania oraz realnego wyprzedzania innych osób stanowi ogromną siłę napędzającą klientów do działania.
Podsumowanie
Idealna i uniwersalna nagroda w programie lojalnościowym nie istnieje. Mamy nadzieję, że udało nam się to udowodnić. Najważniejsze w wyborze nagród jest ich dostosowanie do specyfiki danej branży oraz stawianie w centrum uwagi Klientów i ich wyjątkowych potrzeb.
Dowiedz się jak robić programy lojalnościowe w branży FMCG.