Trendy w programach lojalnościowych na 2023
Czy w dobie kryzysu finansowego preferencje nagród wśród uczestników programów lojalnościowych uległy jakiejkolwiek zmianie? W 2022 roku użytkownicy, wybierając nagrody za zabrane punkty, bardziej łatali w ten sposób domowe budżety niż decydowali się na dodatkowe przyjemności. Wzrosło zainteresowanie kuponami na żywność i kosmetyki, zmalała natomiast atrakcyjność elektroniki oraz artykułów odzieżowych. A jakie trendy w programach lojalnościowych będą dominować w 2023 roku?
Spis treści
- Intensyfikacja lojalności w niepewnych czasach
- Era totalnego omnichannelu
- Wyzwania dla marketerów lojalnościowych i najważniejsze trendy branżowe w 2023 roku
Intensyfikacja lojalności w niepewnych czasach
Przy rosnących cenach, wysokiej inflacji i postępującej stagnacji gospodarczej na znaczeniu coraz mocniej zyskuje intensyfikowanie lojalności klientów, szczególnie, że dzisiejsi konsumenci z jeszcze większą ochotą zastępują swoje ulubione marki tymi, które proponują im niższe ceny i jednocześnie lepszą ofertę produktową. Z tego też względu właściwie przygotowany program lojalnościowy, oparty na szczerej komunikacji z odbiorcami, a także atrakcyjne rabaty na najczęściej kupowane przez konsumentów artykuły pozwolą zwiększyć przywiązanie klientów do konkretnej marki.
Era totalnego omnichannelu
W jeszcze lepszym identyfikowaniu potrzeb klientów, a także w docieraniu do nich z coraz szerszą ofertą asortymentową, liczniejszymi promocjami i atrakcyjniejszymi rabatami pomogą w najbliższych latach omnichannelowe programy lojalnościowe, łączące sprzedaż online (wirtualne karty podarunkowe) i offline (standardowe karty podarunkowe). Transakcje kupna-sprzedaży, a także możliwość zbierania punktów oraz korzystania z promocji w tych dwóch kanałach muszą zostać włączone do programu. Ponadto działania powinny być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić kupującym spójność doświadczeń, bez względu na miejsce robienia przez nich zakupów.
Ekspansja omnichannelu i programów lojalnościowych, oferowanych na takich samych zasadach we wszystkich kanałach sprzedażowych, będzie coraz szybsza i wszechstronniejsza. E-karty podarunkowe, promocje, punkty, otwartość i autentyczność w komunikacji z konsumentami, a także odpowiadanie na ich potrzeby zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, to wartości, które będą w najbliższych latach w cenie.
Rok 2023 to na pewno czas pełnego omnichannelu, angażującego oraz nagradzającego konsumentów bez względu na rodzaj kanału zakupowego, który wybrali.
- Budowanie lojalności klientów w 2023r. – najnowsze trendy
- Przykładowe wskaźniki KPI w programach lojalnościowych
- Jak dodatkowo aktywizować uczestników programów lojalnościowych?
Wyzwania dla marketerów lojalnościowych i najważniejsze trendy branżowe w 2023 roku
Kluczowymi wyzwaniami w nadchodzącym roku w branży marketingu lojalnościowego pozostają nadal - poprawa Customer Lifetime Value, pozyskiwanie nowych klientów oraz zminimalizowanie ich utraty (tzw. Customer churn).
Najważniejszymi trendami zarówno w 2023 roku, jak i w najbliższych latach będą - grywalizacja, nagrody oparte na dostarczaniu doświadczeń oraz analityka predykcyjna. Będą to obszary, w które poczynione zostaną największe inwestycje w najbliższym czasie. Co ciekawe, deprecjacji ulegną niektóre z kluczowych trendów A.D. 2022, w tym przede wszystkim aplikacje mobilne i płatności mobilne. Może to być symptomem zmiany priorytetów lub przeświadczenia o tym, co gwarantuje najlepszy zwrot z inwestycji w niepewnych czasach.