Personalizowana grywalizacja w aplikacji, czyli programy lojalnościowe w 2019 roku
No i nadszedł w końcu ten najbardziej wyjątkowy miesiąc w roku. Wyjątkowy nie tylko ze względu na magię świąt, czas prezentów i radosny czas spędzany w gronie najbliższych. Grudzień to także czas, kiedy można spojrzeć wstecz na minione 12 miesięcy i je podsumować. Jak zatem wyglądał 2019 rok w branży programów lojalnościowych?
Spis treści
- Mobile first
- Personalizacja
- Rywalizacja
Mobile first
Parę lat temu bardzo dużo mówiło się o „mobile first” w kontekście stron internetowych. Zmiany algorytmów wyszukiwarki Google zmusiły firmy do przebudowy swoich serwisów, tak aby były dopasowane do urządzeń mobilnych. Związane było to z dynamicznie rosnącym odsetkiem użytkowników korzystających z tabletów i smartfonów do przeglądania Internetu. Zeszłoroczny raport „Polska.Jest.Mobi.2018” pokazał, że już 83% Polaków aktywnie korzysta z urządzeń mobilnych poszukując informacji, robiąc zakupy, zarządzając finansami, czytając artykuły, komunikując się czy korzystając z mediów społecznościowych. A także biorąc udział w programach lojalnościowych.
Tak więc swego rodzaju odmiana „mobile first” zawitała także do naszej branży. Trudno się temu dziwić, aplikacje mobilne lub wersje RWD platform lojalnościowych są wygodne, likwidują potrzebę posiadania plastikowych kart i pozwalają być na bieżąco – sprawdzać saldo konta i otrzymywać powiadomienie o promocjach.
W naszej opinii rok 2019 upłynął szczególnie pod znakiem wdrażania i ulepszania mobilnych wersji programów lojalnościowych.
Personalizacja
Drugim bardzo ważnym trendem wynikającym bezpośrednio ze zmian w zachowaniu konsumentów jest personalizacja. Współczesny klient zdążył nauczyć się swojej wartości dla marek. Jego samoświadomość, a także świadomość rynkowa jest bardzo wysoka. Z drugiej strony, od lat bombardowany komunikacją reklamową (często bardzo generyczną i ogólną), nauczył się ją ignorować i wyławiać jedynie te treści, które rzeczywiście go interesują.
Znajomość tych zmian sprawiła, iż firmy na całym świecie zmieniają swoje podejście do konsumenta. Coraz więcej uwagi poświęcają analizie danych, poznawaniu potrzeb i zachowań konsumenckich. Ogromną wagę przywiązują do tworzenia dedykowanych, personalizowanych ofert oraz samej komunikacji marketingowej. W ten sposób maksymalizuje się szansę marki na byciu zauważoną w gąszczu konkurencji, przykuciu uwagi odbiorcy i przyciągnięciu go do siebie.
Takie podejście zwiększa też poczucie klientów, że są ważni i zauważani przez markę. A w ten sposób buduje się z nią silniejsze i bardziej emocjonalne więzi.
Ten trend zaczyna być także coraz bardziej widoczny w programach lojalnościowych, a w kolejnych latach będzie tylko nabierał na sile. Nowoczesne platformy lojalnościowe ułatwiają to zadanie, pozwalając na bardzo precyzyjną i szeroką analitykę danych dotyczących uczestnika programu. Pozostaje tylko wyciągnąć wnioski i adaptować się do potrzeb klienta.
Rywalizacja
Jeśli spodziewaliście się zastać w tym zestawieniu grywalizację, to się nie zawiedziecie! Zdajemy sobie sprawę, że mówimy i piszemy o niej dużo, a naszych klientów gorąco namawiamy do wdrożenia tego typu mechanizmów. Grywalizacja po prostu działa – angażuje uczestników, zachęca ich do aktywnego uczestnictwa w programie lojalnościowym itd.. A to z reguły przekłada się na zacieśnianie więzi z marką, częstszy z nią kontakt, a w bardziej wymiernym wymiarze – wzrost ilości i wartości sprzedaży.
Popularność grywalizacji nie słabnie z roku na rok. Wręcz przeciwnie – ciągle rośnie!
Jeśli powyższe dane wydają się dla Ciebie interesujące, koniecznie przeczytaj inny z naszych artykułów - Jak kształtować zaangażowanie pracowników z pomocą grywalizacji